Bra att veta

Förvaltning
Bostadsrättsföreningen Lemansgatan 6, 8 & 10 anlitar HSB Göteborg för administrativ och teknisk förvaltning samt fastighetsskötsel.

Information till bostadsrättshavare om pantsättning av bostadsrätt

 "Meddelande om pantsättning” lämnas i föreningens brevlåda på Lemansgatan 8. Styrelsen skickar vidare handlingarna till HSB Göteborg för handläggning.
När en bank beviljar lån upprättas ett skuldebrev och en pantsättningshandling mellan bostadsrättshavaren och banken.
Pantsättningshandling kallas ”Meddelande om pantsättning”. Denna handling är ett bevis på vilken bostadsrätt är pantsatt i vilken bostadsrättsförening.
Varje pantsättning ska noteras i resp bostadsrättsföreningens lägenhetsförteckning.
HSB Göteborg administrerar lägenhetsförteckningen för vår förenings räkning och har fullmakt att underteckna "Meddelande om pantsättning”.
Undertecknad ”Meddelande om pantsättning" returneras till resp bank av HSB Göteborg.
Bostadsrättshavaren skickar själv undertecknat skuldebrev till banken.

Fastighetsskötare
Exempel på ärenden som fastighetsskötaren hanterar är att ändra nummer i porttelefonen (se info längst ner på sidan) och namn i trappuppgång/brevlåda, fel i tvättstuga, trasig belysning i gemensamma utrymmen etc. Fastighetsskötaren kan även hjälpa till med fel eller reparation i lägenhet som inte är bostadsrättsföreningens ansvar, men då får medlemmen naturligtvis stå för kostnaden själv.
Behöver du komma i kontakt med fastighetsskötaren? Felanmälan via webben, www.hsb.se/goteborg/felanmalan. Det går även bra att ringa in felanmälan på telefonnummer 010-442 24 24. Se nedan för öppettiderna för felanmälan via telefon.

Måndag 08.00-18.00
Tisdag-torsdag 08.00-17.00
Fredag 08.00-15.00

Sommartider (15 maj – 31 augusti):
Måndag-torsdag 08.00-16.00
Fredag 08.00-15.00


Hissarna underhålls av Kone Hiss
Kone felanmälan,
tel. 0771-50 00 00
Innan felanmälan, kontrollera att grinden i hissen är stängd och att samtliga hissdörrar är ordentligt stängda.

Kabel-TV och Bredband

Kundtjänst ComHem,
www.comhem.se/kundservice, tel. 90 222

Fiber

Kundtjänst Bahnhof,

https://bahnhof.se/brf ,tel. 010-510 00 00

Lokalvård
Furulund Städ,
tel. 070-731 73 91

Avfallshantering och återvinningsrum
Renova, www.renova.se
Kretslopp & Vatten, länk

Akuta fel
Vid akuta fel efter kontorstid, kontakta Securitas på telefonnummer 010-470 55 98.
Akuta fel kan t.ex. vara en vattenläcka eller strömavbrott.

Styrelsen
Kontakta styrelsen via e-post lemansgatan@lemansgatan.se eller via brev i föreningens brevlåda i uppgång 8.  Ange vilken uppgång du bor i samt ditt tvåsiffriga lägenhetsnummer.

Passage- och bokningssystem, se nedan:

Vid problem med bokningssystem, ändringar och tillägg i porttelefon samt beställning av extra taggar hanteras av Locksafe som nås på info@locksafe.se eller via telefon på 0737-070272